تتعلق هذه المواد بـ :

"المجتمع" "الدولة"

تتعلق هذه المواد بـ :

"المجتمع" "الدولة"

مادة (7) 414 تعليق

الدفاع عن الوطن وأرضه واجب مقدس ، والتجنيد إجبارى ، وفقا للقانون.

آخر تحديث 11 أغسطس 2012, الساعه 22:0


أفضل التعليقات

Ahmed Saieed

20 أغسطس 2012, الساعه 18:50

يجب أن يكون الهدف من التجنيد الإجباري هو التدريب القتالي فقط. أما استغلال الموارد البشرية لتحقيق أهداف خدمية و تنموية في صفوف القوات المسلحة فيجب أن يكون بضوابط. منها مثلا ألا يكون ما سيحققه الفرد خارج القوات المسلحة من خدمة لنفسه ووطنه تتجاوز ما سيقوم به داخل القوات المسلحة. (بعض الخريجين يمكن أن يحقق من خلال مجال عمله دخلا قوميا لمصر من الخارج يقدر بعدة الاف دولار سنويا، كالعاملين في مجال السياحة أو البرمجة و يتم استغلاله في الجيش ليكتب ملفات علي برنامج الوورد مدة عام كامل أو عامين مما يضيع الاف بل ملايين الدولارات علي مصر!)

Islam Tecno

29 أغسطس 2012, الساعه 20:12
  • يعني ايه اخش الجيش اعمل شاي و قهوة للضباط و الصف ضباط !!
  • يعني ايه اخش الجيش عشان انضف للضابط الحمام بتاعه !!
  • يعني ايه اخش الجيش عشان القائد اللابتوب بتاع بنته بايظ فاصلحهوله !!
  • يعني ايه اخش الجيش عشان ابن القائد عايز يخش جامعة فاقعد الف علي الجامعات الخاصة اسئل علي المصاريف و الأقسام الموجودة و وقت التقديم و في نفس الوقت اختي الي لسه خارجة من ثانوية عامة مش عارف اقعد معاها عشان اكلمها عن الكليات و المفروض تختار ايه !!
  • يعني ايه ابقي مهندس كمبيوتر و اخش الاقي فاكسات و نظام من العصر الحجري و اقترح اني اطور و اعمل برنامج يطور المكان و بعد لما اعمله يتقالي ( افرض الكهربة قطعت , افرض الحبر خلص , افرض ورق الطباعة خلص ) و ارمي الي عملته في الزبالة !!
  • يعني ايه يبقي جايلي اكتر من فرصة سفر , و فرص لتمثيل مصر في مسابقات برة و فرص لمنح تدريبية برة مصر و كل ده يضيع مني عشان مقدرش اسافر عشان اقعد جنب الضباط اعمل شاي و قهوة !!

كل ده دفاع عن الوطن ؟؟ كل ده حصلي و مسمينه دفاع عن الوطن .. حسبي الله و نعم الوكيل

كل ده حصلي انا شخصيا ! و مش تخيلات ولا كلام سمعته من ناس و شفت غيره زي ان عسكري كل خدمته انه ينضف شاليهات و يجيب شمسيات للضباط الي بيصيفوا !!!! حسبي الله و نعم الوكيل , حسبي الله و نعم الوكيل , حسبي الله و نعم الوكيل

ضد التجنيد الإجباري بشكله الحالي ... و شايف انه لازم يكون تدريبات بدنية و تدريبات علي استخدام السلاح ... لا اكثر و لا اقل

Mohammed Hossam

21 أغسطس 2012, الساعه 20:32

التجنيد الاجباري في حالات الحرب و التعبئة العامة و بأجر كاف. أما في حالات السلم فالتجنيد اختياري و ربما يتم تقديم بدائل للتجنيد للمتخصيين مثل المساهمة في مشاريع محو الأمية.

Cosmo Pulsar

منذ 17 دقيقة

التجنيد الاجباري في حالات الحرب و التعبئة العامة و بأجر كاف. أما في حالات السلم فالتجنيد اختياري و ربما يتم تقديم بدائل للتجنيد للمتخصيين مثل المساهمة في مشاريع محو الأمية.

المزارع البارع سعيد

15 أكتوبر 2012, الساعه 10:32

الدفاع عن الوطن واجب مقدس ، والتجنيد إجبارى ، وفقا للقانون.

Mahmoud Mahmoud

14 أكتوبر 2012, الساعه 20:4

والتجنيد ( اوالخدمة العامة ) اجبارى

Ahmed Hamdi

14 أكتوبر 2012, الساعه 18:4

أنا ضد التجنيد الأجباري التعسفي العنصري أنا ضد السخرة بسم خدمة الوطن

Mark Nabil

14 أكتوبر 2012, الساعه 15:37

ضد ان التجنيد يبقى اجبارى لكن معنديش مشكلة لو اعترفوا بحق الاعتراض الضميرى للرافضين الخدمة العسكرية وبعدين ما اغلب الدول الاوربية والعربية لغوا التجنيد الاجبارى ولا لسة الفساد فى الموسسة العسكرية مش هيخلص وعاوزين يسرقوا كمان وكمان

Mark Nabil

14 أكتوبر 2012, الساعه 15:32

ضد التجنيد الاجبارى لاسباب بسيطة تقدروا تعرفوها من هنا http://www.youtube.com/watch?v=oZVHtJI3KzU

Mohsen Mohamed

منذ 46 دقيقة

ضـد الـتجـنيد الاجـباري

علاء يوسف

14 أكتوبر 2012, الساعه 9:28

ولماذا يكون التجنيد اجباري ونأخذ الالاف سنوات وبعدها يتركون القوات المسلحة ويفقدون ما تعلموه !! .. لماذا لا يكون هناك زيادة في اعداد القوات المسلحة بالتوازي مع زيادة اعداد الشعب المصري

كريم ابوعميره

14 أكتوبر 2012, الساعه 9:6

لمده قصيره لان الشب في هذه المرحله في بدايه تكوين حياته

Saleh Saleh

13 أكتوبر 2012, الساعه 23:12

هذه المادة بنصها موجودة في المادة (58) في دستور 71 .. والمؤكد أن هذه المادة ممتازة ولو كان هناك تعليق فهي مدة التجنيد بين المواطنين حسب نوعية تعليمهم ؛ حتى تتسق مع المواد السابقة في عدم التمييز ؛ فلا يعقل أن يكون الأمي ثلاث سنوات والمتعلم الجامعي سنة واحدة .. لماذا؟